سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شورای حل اختلاف چیست

شورا های حل اختلاف به منظور کاهش تراکم امور دادگاه ها و رسیدگی سریع تر به دعاوی تشکیل شدند . این شورا ها از نهادی شبه قضایی به نهادی قضایی تغییر پیدا کردند و صلاحیت آن ها گسترش یافت البته این نهاد در تلاش است که دعاوی را از طریق صلح و سازش حل کند . قانونگذار موارد صلاحیت شورای حل اختلاف و ترکیب اعضای آن را مشخص کرده است .
شورای حل اختلاف نهادی قضایی است که به منظور حل اختلاف و صلح و سازش بین اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی ، تحت نظارت قوه قضائیه به وجود آمده است . این شورا در شهر ها و در صورت لزوم در روستا ها تشکیل می شود . ( البته صلاحیت شورا های حل اختلاف روستا صرفا صلح و سازش است . )

ساختار شورای حل اختلاف

هر شورای حل اختلاف دارای رئیس و دو نفر عضو اصلی و یک نفر عضو علی البدل است . گاهی برای انجام بهتر وظایف مسئول دفتری توسط رئیس حوزه قضائی مربوط انتخاب و ابلاغ وی توسط رئیس کل دادگستری استان یا معاون او صادر می شود .
در هر حوزه قضایی یک یا چند نفر قاضی به عنوان قاضی شورا حضور دارند که البته این قضات می توانند از قضات بازنشسته باشند . هر قاضی منحصر به یک شورای حل اختلاف نیست ، بلکه رئیس قوه قضائیه می تواند یک قاضی برای چند شورای حل اختلاف تعیین کند .

 

موسسه حقوقی آرازفرتاک بهترین موسسه حقوقی در تهران  به شماره ثبت  42395 می باشد.  که از حاذق ترین ومعتبرترین در بخش های حقوق تجارت بین الملل و حقوق و دعاوی ملکی،دعاوی حقوقی،دعاوی کیفری و... به ارائه خدمات مشاوره حقوقی و مشاور املاک و وکالت ( وکیل حقوقی در تهران ، وکیل ملکی، وکیل کیفری، وکیل مهاجرت و وکیل شهرداری و ...) به اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از داخلی و خارجی می پردازد.این موسسه  حقوقی در زمینه های تجارت الکترونیک، حقوق استارتاپ ها و شرکت ها، قانون مالکیت معنوی و اموال و مالکیت ، خدمات حقوقی به شرکت های دانش بنیان می تواند به شما عزیزان مشاوره دهد

به طور حتم یک وکیل پایه یک دادگستری به تنهایی قادر نیست در تمامی حوزه های  حقوقی خدمت رسانی کند و راهنمایی تخصصی به همه موکلان خود بدهد لذا در یک موسسه حقوقی جمعی از وکلا حاضر می شوند و  هریک به طور تخصصی و همچنین گاها به صورت جمعی در موارد مختلف به کارشناسی می پردازند .